Direktlänk till inlägg 18 oktober 2009

Ny anime: Fairy Tail

Av Johanna - 18 oktober 2009 21:48

  

Fairy Tail stämpeln


Alla som har läst mangan Fairy Tail vet vad den handlar om, men för de som inte har läst den än så tar vi en liten kortfattad genomgång på vad Fairy Tail handlar om.

Fairy Tail är en manga skapad av Hiro Mashima (även skapare av Monster Hunter Orage), som handlar om magiker med olika sorters magiska krafter. Det kan påminna lite om MMORPG-spel, med tanke på att magiker kan tillhöra såkallade "Guilds".

Vem som är den egentliga huvudkaraktären kan vara svår att bestämma, eftersom i början av animen och mangan får man träffa en tjej som kallas Lucy. Lucy är en magiker som använder "celestial" magi, som tillåter henne att framkalla olika magiska varelser från en annan dimension tack vare magiska nycklar. En annan karaktär som kommer fram är Natsu med sin vän Happy. Natsu är en magiker som använder "dragon slayer magic", jag går inte in på några detaljer eftersom det är för invecklat för att förklaras, det enda sättet att förstå det är att läsa mangan eller se på animen.

Man kan simpelt säga att serien handlar om några magiker (mest Lucy) gör olika uppdrag som gör så att dem hela tiden hamnar i nya problem som dem ska lösa.


  

Aquarius framkallad med hjälp an Lucy's magi, hon är en av de 12 stjärntecknen

Animen som nu är baserad på mangan (hur välbaserad den kommer att bli vet jag inte, den är iaf väldigt välbaserad under första avsnittet) med samma namn, och karaktärerna ser hittills precis ut som dem gör i mangan.

Sättet animen är gjord på kan jag personligen tycka verkar lite gammal, inte för att animationen har någon dålig kvalité eller liknande, men det är bara en känsla jag personligen har.

Det kan förekomma någon slags "billig" känsla över avsnittet, men jag tror att det kommer bli bättre med tiden.

En sak som inte förekommer i mangan men som tydligen kommer att fortsätta förekomma i animen är att när någon använder magi bildas en magisk cirkel som magin antingen kommer ur eller går igenom.

Vilketsom är Fairy Tail animen något för alla fantasy beundrare som söker efter något som inte handlar om ninjor, dödsgudar eller djävuls-frukter.


Så det är bara att testkolla det hittills enda avsnittet tillgängligt, så får ni själva bedömma vad ni anser om det.


Tills vidare

Sayonara <3

 
 
Ingen bild

Jacob

28 oktober 2009 15:34

jag gillar båda manga och anime. min favoritkaraktär är gray. han är alltid arg på natsu! jag vill veta varför gray blir arg... mystisk fråga...

 
Ingen bild

OWD

14 november 2009 09:31

Hej Jacob
haha visst är det en mystisk fråga du ställer ;)
Det finns nog inget riktigt svar till den frågan, men man får veta i mangan och animen att Lucy tror att det kan bero på att Natsu använder eld-magi och att Gray använder is-magi
Eld och is är som natt och dag, de går helt enkelt inte ihop.
Om det finns en annan anledning är det nog bara att vänta tills den kommer, men jag tror att det är den andlendningen till att de hatar varandra :)
ha en bra dag ^^

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 25 oktober 2009 01:35

Jag har tänkt länge... Och har insett att jag inte riktigt vet vilka mangor, animer, konvent eller liknande som jag borde prata om :/ Så alla läsare är mer än <3-ligt välkomna att lämna förslag på vad ni vill läsa, om ni vet någon superb manga n...

Av Johanna - 20 oktober 2009 12:00

Jag har under den senaste timmen (timmarna) letat som en galning efter vart man kan köpa mangan Heart no Kuni no Alice, eftersom jag verkligen vill ha den i handen! Och tyvärr har jag läst på Baka-updates (mangaupdates.com) att serien kommer bli...

Av Johanna - 19 oktober 2009 23:43

Ännu en ny manga som har kommit fram ur skuggan!   Heart no Kuni no Alice är en manga som är baserad på Alice i Underlandet, fast med en riktig twist ;) Den handlar om Alice som blir kidnappad av den vita haren, som sedan gör en vis sak för att...

Av Johanna - 19 oktober 2009 22:51

Barajou no Kiss är en shoujo manga som har lite av de mesta. Den har en massa söta killar som tydligen är huvudkaraktärens slavar... Om önskningar kunde gå i uppfyllelse, skulle jag vilja vara i huvudkaraktärens skor, med undantag för hennes psykop...

Av Johanna - 18 oktober 2009 16:54

Hej hopp mitt andra försök till att skapa en blogg ;) Den här kommer att handla det jag älskar mest på denna jord (minus djur m.m.), konvent och cosplay! Jag har bara varit på 2 konvent hittills (vet inte varför jag aldrig gick på någon tidiga...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Ska du gå på Uppcon10? Och ska du cosplaya?
 Ja, både gå och cosplaya ;)
 Ja, men inte cosplaya
 Ja, men jag vet inte om jag ska cosplaya
 Nej, jag ska inte gå på UC10 ;
 Nej, jag kan nog tyvärr inte ;'
 Jag ska inte, men jag har vänner som ska
 Jag vet inte

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards